GORDON JACOB
(Londres 1895 – Saffrron Walden, Regne Unit 1984)

Old Wine in New Bottles

(Vi vell en ampolles noves)
Quatre antigues melodies angleses arranjades per a instruments de vent
(1958) – 13’

I. The Wraggle Taggle Gipsies
II. The Three Ravens
III. Begone, Dull Care!
IV. Early One Morning

 

WILLIAM FRANCIS MCBETH
(Texas 1933 – Arkansas 2012)

Masque, op. 54

(Mascarada) – (1968) – 9’

 

ROB GOORHUIS
(Amsterdam 1948)

Passion et tendresse

(Passió i tendresa) –  (1990) – 12’

 

BERT APPERMONT
(Bilzen, Bèlgica 1973)

Battle of Hearts

(Batalla de cors) – (2018) – 17’

I. The Blacksmith’s Daughter
II. Kunigunde
III. The Fire
IV. The Emperor’s Daughter

BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA
JOSÉ R. PASCUAL-VILAPLANA, DIRECCIÓ

 

CLARINETS Àngel Errea, concertino / José Miguel Micó, solista / Natàlia Zanón, solista / Joana Altadill / Eduard Betes / Valeria Conti / Joan Estellés / Victòria Gonzálvez / Montserrat Margalef / Manuel Martínez  / Javier Olmeda / José Joaquín Sánchez / Antonio Santos / Joan Tormo / Javier Vilaplana, requint / José Vicente Montesinos, clarinet baix / Martí Guasteví, clarinet contrabaix  SAXÒFONS Maurici Esteller, alt / Dani Molina, alt solista / Marta Romero, alt / Armand Franco, tenor / José Jaime Rivera, tenor / Joan Soler, baríton  FLAUTES Manuel Reyes, solista / Paula Martínez / Josep Maria Llorens, flautí  OBOÈS Pilar Bosque, solista / David Perpiñán / Carla Suárez, corn anglès  FAGOTS  Daniel Ortuño, solista / Xavier Cervera / Laura Guasteví*, contrafagot  TROMPES Oleguer Bertran, solista / Manuel Montesinos / Josep Miquel Rozalén / Miguel Zapata / Claudia Cobos* / Jordi Pascual*  TROMPETES I FISCORNS Jesús Munuera, solista / Patricio Soler, solista / Maurici Albàs / Santiago Gozálbez / Jesús Pascual / José Joaquín Salvador  TROMBONS Emilio Almenar / Francesc Ivars / Héctor Penades / Francisco Palacios, baix  BOMBARDINS Rubén Zuriaga, solista / David Pantín  TUBES Antonio Chelvi, solista / Francisco Javier Molina  CONTRABAIXOS Enric Boixadós / Antoni Cubedo  TIMBALES Ferran Carceller, solista  PERCUSSIÓ Mateu Caballé, solista / Ferran Armengol / Alejandro Llorens / Mario Garcia* / Carme Garrigó*  ARPA Laura Boschetti*

DIRECTOR TÈCNIC Joan Xicola
COORDINADORA EXECUTIVA Susanna Gamisel 
ENCARREGAT DE LA BANDA Josep Miquel Rozalén
ARXIVER Àlex Fernández
SERVEIS AUXILIARS Airun Serveis Culturals

* Col·laborador

COMENTARI

per Ana María Dávila

Sota aquest suggestiu encapçalament, el programa d’avui amaga no només l’obra que li dona títol, sinó també un veritable duel d’emocions i sentiments que evidencien la riquesa de la creació contemporània per a banda simfònica. Tres de les quatre obres programades han estat escrites al llarg de la segona meitat del segle XX, i la quarta va ser estrenada tot just l’any 2018.

Ens trobem, per tant, davant d’obres que actualitzen la tradició de la música escrita per a aquest tipus de formació, tal com va fer l’anglès Gordon Jacob (1895-1984) amb la partitura que obre el concert. Escrita el 1958 per a un festival de música, Old Wine in New Bottles (Vi vell en ampolles noves) és, com el seu nom ens avança, una relectura de quatre velles cançons tradicionals angleses: The Wraggle Taggle Gypsies; The Three Ravens; Begone, Dull Care! i Early One Morning. Tot i no formar part del nostre patrimoni musical, l’obra ens sedueix des dels primers compassos amb una sonoritat fresca i lleugera, a estones evocativa però també vibrant i lluminosa. Una dècada després, el nord-americà William Francis Mcbeth (1933-2012) va escriure Masque (Mascarada). De ritme trepidant, l’obra es configura en tres parts, amb un moviment central lent que estableix una petita treva entre els persistents motius rítmics de les dues seccions que l’emmarquen. Tota la partitura està basada en un petit motiu de tres notes que sona al principi de l’obra.

També escoltarem Passion et tendresse (Passió i tendresa), de l’holandès Rob Goorhius (1948). Gran impulsor de la música per a banda simfònica al seu país, Goorhius va escriure aquesta partitura el 1990 per a un concurs de bandes simfòniques i hi va voler fusionar aquests dos temes tan recurrents en el món de l’art. Per això, l’obra combina passatges gairebé frenètics, i amb molts canvis de ritme, amb una lírica melodia que ens remet de seguida al gran tema del Concert d’Aranjuez, de Joaquín Rodrigo.

Tanca el concert aquesta Batte of Hearts (Batalla de cors), del prolífic autor belga Bert Appermont (1973), basada en una obra teatral de 1810, Caterina de Heilbronn, del dramaturg alemany Heinrich von Kleist. La música d’Appermont, de gran solidesa i ambició simfònica, il·lustra a la perfecció les tensions, drames i emocions d’una història ambientada a l’Edat Mitjana, en la qual la jove Käthchen, filla d’un armer, es disputa l’amor del comte Von Strahl amb la baronessa Kunigunde. El noble està convençut que el seu destí és casar-se amb Kunigunde, ja que en un somni se li va profetitzar que contrauria matrimoni amb la filla d’un emperador, però al darrer moment es descobreix que Käthchen és en realitat la filla secreta del monarca. Final feliç, doncs, per a una obra i un concert plens de vibrant emotivitat.

 
NOTES DEL DIRECTOR

per José R- Pascual-Vilaplana

El cor batega en batalles per sobreviure i es mou entre contrastos per saber-se orgullós d’estar viu. El contrast entre allò que heretem i la perspectiva que el temps ens dona es fa palès a l’obra de l’anglès Gordon Jacob (1895-1984), un home compromès a revisar i revestir les herències musicals amb l’idioma bandístic des de la seua primigènia William Byrd Suite (1924) fins a aquesta peça de maduresa Old Wine in New Bottles (Vi vell en ampolles noves, 1959), escrita per a un grup de vent amb el nombre mític d’instrumentistes des de la Gran Partita de Mozart: tretze músics. A l’octet clàssic de l’Harmonie Musik del segle XVIII (dos oboès, dos clarinets, dues trompes i dos fagots), s’hi afegeixen dues flautes, dues trompetes i un contrafagot en una composició que utilitza música folklòrica revestida de noves flaires.

Amb aquesta intenció de recuperar idees del passat i atorgar-les una visió contemporània, el mestre nord-americà William Francis Mcbeth (1933-2012) ens proposa, a Masque (Mascarada, 1968), una imatge sonora d’una festa de màscares típica dels segles XVI i XVII amb la utilització d’un llenguatge harmònic i textural propi de les avantguardes americanes dels anys seixanta del segle XX. Tot un exemple de modernitat amb una construcció artesanal plena d’ofici i compromís creatiu.

I, com si es tractés dels dos ventricles del cor, Passion et tendresse (Passió i tendresa, 1991) ens conduirà per textures enfrontades i coetànies alhora en una partitura vibrant i emotiva escrita per l’holandès Rob Goorhuis (1948). Com a bon organista, elabora una composició en què es revelen els diferents colors del conjunt de vents, tant a la versió original per a Fanfareorkest (formació bandística típica a Bèlgica i als Països Baixos composta de tots els instruments inventats per Adolphe Sax) com en la versió per a banda que avui interpretem.

Per cloure el concert, escoltarem una mena de poema simfònic que utilitza diferents recursos idiomàtics propis de la música programàtica i d’audiovisual. En aquests estils es mou el mestre belga Bert Appermont (1973) per escriure Battle of Hearts (Batalla de cors, 2012). La història d’una dona que lluita entre dos cors enamorats ens serveix de línia argumental en una partitura que recorda les immersions del seu autor en el llenguatge per a banda dels seus musicals Zaad van Satan o The Shadow of Napoleon (A l’ombra de Napoleó) o, fins i tot, de la seua òpera per a banda Katharina von Bora. De nou, una història antiga es representa musicalment amb recursos més actuals.

El cor batega amb la lluita que fa nàixer la vida, i en eixa batalla on es barregen elements heterogenis sempre surt vencedor l’art.

ATENCIÓ

Has acabat de veure la previsualització del vídeo. Si vols veure el vídeo sencer, el pots comprar individualment (video_price€), o comprar una subscripció amb accés il·limitat als concerts des de 7,99€ al mes.

ATENCIÓ

Aquest concert és gratuït per a tots aquells usuaris que estiguin registrats a L’Auditori Digital. Si ja tens un compte a la plataforma, només has d’introduir les teves credencials. Si no és així, registra’t abans.

SUBSCRIU-TE PER 7,90 € AL MES

Estàs a punt d'adquirir aquest vídeo per video_price €. T'informem que et pots subscriure per 7,90€ al mes i gaudir de tots els continguts amb accés il·limitat. Vols continuar amb aquesta transacció?