PAIRIDAEZA

Marina Herlop: direcció musical, veu, piano i teclat

Takk (Mireia Luzárraga + Alex Murillo): disseny d’espai

Òscar Garrobé: baix i veu

Toni Llull: percussió i veu

Marta Torrella: veu i teclat

Helena Ros: veu i pad

Laia Duran i Lorena Nogal: coreografia i moviment

Roger Vila: direcció escènica

Mariona Ibáñez: ajudantia de direcció i dramatúrgia, producció

Guillem Bonfill: disseny de llums

Kiala Kanzi, Guillem Estevan: estilisme i joies

Anjana Berger: confecció vestit de làtex

Álvaro Marín: maquillatge i perruqueria

Laura Viñals: producció

 

Agraïments: Foehn Records i El Pumarejo

COMENTARI

En aquest concert interdisciplinari, en diàleg amb l’arquitectura de Takk, les arts escèniques i la dansa, Marina Herlop hi utilitza la imatge del jardí perquè l’espectador pugui apropar-se des d’un nou angle a una activitat aparentment tan esotèrica com és la síntesi d’una obra artística. En contra de conceptes críptics sovint associats al procés creatiu com són la inspiració o el talent, que ens indueixen a veure l’artista com una mena d’ídol o geni, des d’aquest espectacle es vol reivindicar una visió de la creació lligada a la perseverança, l’estudi, la pràctica o l’entrega. 

El jardí és la parcel·la més petita del món, i alhora és tot el món. Les cultures antigues ja van dedicar una atenció especial a la poètica que amaga aquest petit espai envoltat de murs –els perses s’hi referien amb el terme pairidaeza, que va donar lloc a la paraula paradís. Al jardí, la naturalesa indòmita queda limitada i endreçada per la mà humana, i aquest procediment té moltes concomitàncies amb el que duu a terme el creador artístic: en lloc de sobreposar-se a la seva obra i actuar amb total llibertat, el bon jardiner –i el bon creador– ha de conèixer bé l’espai, les espècies, les estacions, i jugar amb aquests coneixements per tal d’aconseguir que l’espai desplegui totes les seves possibilitats estètiques. 

En aquest espectacle, veiem una jardinera –una artista– que fa una expedició cap a una naturalesa salvatge on habiten espècies i paratges que sobrepassen allò que l’ull humà pot copsar. En el pla al·legòric, aquest espai agrest és el món abstracte on descansen els preceptes artístics, els arquetips i les fórmules que superen la capacitat del nostre intel·lecte, però als quals la creadora ha d’intentar aproximar-se per tal que la seva obra estigui integrada en el seu espai i moment històric i no es marceixi amb el pas del temps. Després d’una fase aclaparadora en què la jardinera es compara amb la vastitud i inextricabilitat d’aquest lloc i entén la seva insignificança, aprèn a endreçar aquesta naturalesa: li posa límits i li dona forma, esforçant-s’hi molt però sense pretensions, i el món natural abstracte li ho agraeix perquè, d’una altra manera, aquest no arribaria mai a descendir al pla humà. Lluny de subordinar l’obra a la seva persona o voluntat, la creadora hi pacta: la fa existir a canvi que aquesta encamini la seva vida i li ofereixi el plaer de cuidar-la.

ATENCIÓ

Aquest concert és gratuït per a tots aquells usuaris que estiguin registrats a L’Auditori Play. Si ja tens un compte a la plataforma, només has d’introduir les teves credencials. Si no és així, registra’t abans.

ATENCIÓ

Has acabat de veure la previsualització del vídeo. Si vols veure el vídeo sencer, el pots comprar individualment (video_price€), o comprar una subscripció amb accés il·limitat als concerts des de 7,99€ al mes.

SUBSCRIU-TE PER 7,90 € AL MES

Estàs a punt d'adquirir aquest vídeo per video_price €. T'informem que et pots subscriure per 7,90€ al mes i gaudir de tots els continguts amb accés il·limitat. Vols continuar amb aquesta transacció?