
PAULINE VIARDOT
París 1821 – 1910
La flor
de Twelve songs after poems de Pushkin, Fet and Turgenev Tsvetok – (1862-1863)
ROBERT SCHUMANN
Zwickau, Alemanya 1810 – Endenich, Alemanya 1856
Sieben Lieder nacht Elisabeth Kulmann, op. 104
Selecció – (1851)
Mond, meiner Seele Liebling
Viel Glück zur Reise, Schwalben!
Die letzten Blumenn starben
CLARA SCHUMANN
Leipzig, 1819 – Frankfurt 1896
Sechs Lieder, op. 13
Selecció – (1844)
Sie liebten sich beide (H. Heine)
Ich stand in dunklen Träumen (H. Heine)
Das Veilchen (J. Goethe)
FRANCIS POULENC
París 1899 – 1963
Métamorphoses
sobre poemes de Louise de Vilmorin – (1943)
Reine de mouettes
C’est ainsi que tu es
Paganini
ALMA MAHLER
Viena 1879 – Nova York 1964
Fünf Lieder
Selecció – (1900-01)
Die stille Stadt (R. Dehmel)
Laue Sommernacht (O. Bierbaum)
MATILDE SALVADOR
Castelló de la Plana 1918 – València 2007
Voces de otra orilla
Selecció
Mayo
Dame la mano
Yo en el fondo del mar
VIKTOR ULLMANN
Cieszyn (avui Polònia) 1898 – Auschwitz 1944
Berjoskele
ILSE WEBER
Vítkovice, República Txeca (abans Txèquia) 1903 – Auschwitz, Polònia 1944
Wiegala
Und der Regen rinnt
KURT WEILL
Dessau, Alemanya 1900 – Nova York 1950
Nanna’s Lied
sobre un text de Bertolt Brecht – (1939)
La durada aproximada del concert és de 45 minuts.
MIREIA TARRAGÓ, SOPRANO
CARMEN SANTAMARÍA, PIANO
COMENTARI
per Alba Nogueras
Aquest concert interessarà tant melòmans com lletraferits: començarem el recital amb La flor de Pauline Viardot, que posa música al poema d’Alexandr Puixkin, i amb una selecció dels Sieben Lieder nacht Elisabeth Kulmann, op. 104 de Robert Schumann. Aquesta obra es veurà complementada amb els Sechs Lieder de Clara Schumann que, amb una profunda intimitat i bellesa, descriuen els elements naturalistes de la poesia del segle XIX durant les primeres setmanes després del seu casament.
Farem un salt d’un segle per arribar a l’obra Métamorphoses de Francis Poulenc que, sobre versos de la poetessa Louise de Vilmorin –a qui el mateix compositor atorgava les qualitats de sensibilitat audaç i desenfrenada–, pinta tres escenes breus. Continuarem amb Fünf Lieder, una mostra de la impossibilitat de silenciar el talent d’Alma Mahler: tot i que va compondre l’obra el 1901, la partitura no va veure la llum fins deu anys més tard, en un gest de gelosia per part del seu marit, qui finalment va haver d’acceptar la qualitat de les cançons.
Tarragó i Santamaría interpretaran, també, Voces de otra orilla de la valenciana Matilde Salvador amb poemes d’autores iberoamericanes, i dues obres de la compositora i escriptora jueva Ilse Weber: Wiegala, una cançó de bressol, i Und der Regen rinnt, una peça composta a Terezin que descriu la pluja i la foscor que separa la mare del seu fill. Per acabar el concert, d’una manera lligada a les obres anteriors, sentirem la Nanna’s Lied de Kurt Weill, compositor alemany que va emigrar als Estats Units fugint del nazisme, sobre un text de Bertolt Brecht.
Mireia Tarragó, especialitzada en lied, ha rebut tres vegades la beca de la Fundació Victoria de los Ángeles i va guanyar el Primer Palau de Catalunya Música el 2020. Ha actuat en diferents escenaris catalans –entre els quals destaca la Schubertíada de Vilabertran, el Festival Life Victòria i L’Auditori de Barcelona– i internacionals, com l’Auditori Nacional de Bordeus. En aquest recital, l’acompanya la pianista Carmen Santamaría, amb qui hi ha col·laborat de manera estreta en nombroses ocasions.