Mythical Jockey

Kim Myhr, guitarra i electrònica

Ingar Zach, percussió

Eivind Lønning, trompeta i electrònica

 

COMENTARI

per Serafín Álvarez

Kim Myhr, Eivind Lønning i Ingar Zach han col·laborat entre ells en diverses ocasions, si bé la formació actual, Mythical Jockey, és recent: aquesta nit serà la seva segona trobada després del seu debut a Oslo el mes d’abril passat. S’haurien d’haver estrenat al Sampler Sèries amb anterioritat, però el concert es va cancel·lar per l’emergència sanitària derivada de la covid-19.

Serafín Álvarez entrevista Ingar Zach, que ens dona algunes pistes sobre el concert d’aquest vespre.

Serafín Álvarez: Fa temps que treballes en un projecte de recerca particular, The Vibrating Drum. Podries descriure en què consisteix? Incorpores aquest projecte a Mythical Jockey?

Ingar Zach: Sí, és correcte. L’any 2020 vaig començar a treballar com a membre investigador al programa de doctorat de desenvolupament artístic de l’Acadèmia de Música d’Oslo. El meu projecte s’anomena The Vibrating Drum i es tracta de fer música nova principalment per a percussió solista mitjançant un sistema tàctil que inclou iPads, transductors i una selecció de tambors. Els iPads envien senyals a través de diversos transductors (altaveus vibratoris) en contacte amb les membranes (pells de tambor) i les fan vibrar.

Busco desenvolupar un sistema fàcil d’utilitzar amb aquests altaveus vibrants i incorporar-lo al meu llenguatge musical, tant com a solista com en els meus projectes.

És una part important de la meva pràctica introduir el material que desenvolupo en la meva recerca en col·laboració amb els meus projectes satèl·lit, també a Mythical Jockey. Em sembla crucial poder compartir les troballes que faig i observar si el meu material és permeable i flexible fora de la meva pràctica com a solista i, si és així, de quina manera.

SÁ: Resulta hipnòtic observar la delicadesa amb la qual manipules instruments musicals i objectes sobre l’escenari. Fins a quin punt diries que els instruments són partícips de la vostra música, que hi ha una relació més horitzontal i menys jeràrquica que la que denota el terme “instrument” entès com a utensili?

IZ: Aquesta és una pregunta molt interessant i en la qual penso molt, especialment en relació al meu projecte de recerca. Els meus instruments i els meus objectes, fins i tot el material del qual estan fets, tenen història i memòria. Per a mi és evident que són participants importants de la meva música. Passo molt de temps intentant conèixer-ne el comportament i, fins a cert punt, trobo que els instruments em toquen tant a mi com jo els toco a ells. És com una xarxa i una interrelació entre tots els elements, i es necessita temps per desenvolupar un llenguatge i per enfortir la meva consciència de la vitalitat dels meus instruments i eines. És realment un repte viatjar a l’estranger i no dialogar amb els meus instruments. Treballar amb nous instruments quan estic de gira obre nous territoris, però mai, mai no és el mateix, sobretot pel que fa a la vibració i al material que he desenvolupat amb els meus tambors. És molt delicat i complex alhora, i es necessita temps per apropar-se a cada instrument i ser capaç de crear alguna cosa especial.

SÁ: Kim Myhr, Eivind Lønning i tu sou figures destacades de l’escena de música experimental a Noruega, una escena tremendament activa i innovadora que ajuda a contextualitzar el naixement de Mythical Jockey. Com a músic, i com a fundador del segell SOFA, ets un gran coneixedor d’aquesta escena. Des del teu punt de vista, quines són les qualitats principals que la diferencien de les escenes d’altres països?

IZ: Crec que la raó per la qual l’escena musical noruega ha estat, i encara és, molt vibrant és una combinació de les possibilitats de finançament educatiu i cultural, no perquè els noruecs siguin especialment talentosos. Les institucions i les escoles estan molt obertes a artistes de tot tipus d’estils i procedències musicals, i la possibilitat que els artistes independents tinguin accés a finançament per poder invertir en la seva activitat és molt important. Per sort, aquesta tendència ha crescut durant els darrers vint anys i el resultat és que cada dia es presenta una gran varietat de música. Després de la covid, Oslo està gairebé saturat, és impossible abastar-ho tot.

SÁ: Vas compartir escenari amb Kim Myhr i amb Eivind Lønning abans de formar Mythical Jockey? Quins trets distintius té Mythical Jockey en comparació amb col·laboracions anteriors?

IZ: He tocat molt amb en Kim durant els últims 12-13 anys. Hem fet gires i hem enregistrat molt amb el trio MURAL amb Jim Denley (Austràlia). Darrerament, he format part dels projectes d’en Kim amb Quatuor Bozzini i Caroline Bergvall i el seu projecte YouIMe, i ara Sympathetic Magic.

Amb l’Eivind acabo de col·laborar en alguns projectes, però soc un gran fan de l’Eivind, després que publiqués els seus àlbums amb Streifenjunko a SOFA.

SÁ: Amb el grup, com plantegeu la improvisació? Teniu una estructura, una pauta o un “guió” previ o és una improvisació totalment lliure?

IZ: Crec que tots tres treballem amb mètodes específics de creació. Personalment, ja no tinc la necessitat de separar la composició de la improvisació, simplement perquè són eines que se superposen i es nodreixen entre si. Intento trobar altres termes que puguin descriure en un sentit més ampli el que intentem fer. M’agrada el terme musicking, introduït pel musicòleg Christopher Small, que significa “participar en una actuació musical interpretant, escoltant, assajant, practicant, component, improvisant o, fins i tot, ballant”.

Mythical Jockey treballa amb elements musicals concrets en el temps, i cada cop que toquem junts presentem noves reflexions i combinacions d’aquests elements. La improvisació és una eina important com qualsevol altra en el nostre procés creatiu.

SÁ: Ens podries donar alguna pista sobre què escoltarem i veurem a la Fundació Joan Miró?

IZ: Estarem musicking junts com a trio, en contacte estret amb el públic i l’entorn. Música electroacústica amb trompeta, guitarres, bateria i electrònica. A tots tres ens agrada sortir dels papers tradicionals dels nostres instruments, per això tots treballem amb diferents caixes de ritmes i electrònica. En resum: una formació musical tocant sense solos.

ATENCIÓ

Aquest concert és gratuït per a tots aquells usuaris que estiguin registrats a L’Auditori Digital. Si ja tens un compte a la plataforma, només has d’introduir les teves credencials. Si no és així, registra’t abans.

ATENCIÓ

Has acabat de veure la previsualització del vídeo. Si vols veure el vídeo sencer, el pots comprar individualment (video_price€), o comprar una subscripció amb accés il·limitat als concerts des de 7,99€ al mes.

SUBSCRIU-TE PER 7,90 € AL MES

Estàs a punt d'adquirir aquest vídeo per video_price €. T'informem que et pots subscriure per 7,90€ al mes i gaudir de tots els continguts amb accés il·limitat. Vols continuar amb aquesta transacció?