PRESENTACIÓ

 

Celebració de l’Art de la fuga

            Benvinguts a aquesta segona edició de la Biennal Internacional de Quartets de corda de Barcelona. Han passat dos anys de noses i restriccions a causa de la pandèmia que afectà l’edició de l’any 2020, però de nou el Quartet Casals i L’Auditori de Barcelona tornen a celebrar aquesta Biennal amb els mateixos i nobles objectius de la primera: organitzar un festival transversal que aplegui quartets de corda de renom de casa i d’arreu del món, fer sonar les peces mestres de repertori de quartet per meravellar el públic i crear més i nous aficionats a la música de cambra, fer pedagogia de com funciona i s’articula aquesta bella i delicada formació musical à quatre, i convertir la ciutat de Barcelona en un important centre cultural de quartets de corda talment com fan altres Biennals significatives, com la d’Amsterdam o la de París.

            En aquesta segona Biennal, el fil conductor és la celebració de l’Art de la fuga, aquesta misteriosa i inacabada obra de J. S. Bach considerada una catedral o un elevadíssim cim de l’art del contrapunt i que tant influí en altres músics com Mozart i Beethoven. Les fugues, aquestes composicions en què el públic oient té la sensació que el tema musical fuig i salta d’una veu a l’altra, són peces d’una enorme exigència que exploten els recursos del contrapunt i del principi d’imitació, i el recull que en fa J. S. Bach està considerat una de les grans proeses de la música clàssica occidental. En aquesta Biennal, serà interpretat al complet pel Quartet Casals amb el mestre clavecinista Benjamin Alard, i també sonaran les Fugues per a quartet de corda sobre J. S. Bach de W. A. Mozart interpretades pel Cuarteto Quirogai Isabel Charisius, violista durant la darrera etapa del mític Alban Berg Quartett.

            Enguany són deu els quartets de prestigi vinguts d’aquí i d’arreu que participaran en aquesta Biennal, en què, a banda d’interpretar les grans peces de repertori de Haydn, Brahms, Dvórak, Xostakóvitx, Schubert, Beethoven o Mozart, també hi haurà estrenes destacades d’Octavi Rumbau, Núria Giménez-Comas i Joan Arnau Pàmies. Al programa destaquen quartets de trajectòria consolidada i aclamats internacionalment per la singularitat i la bellesa de les seves interpretacions, com el Jerusalem Quartet d’Israel, el Belcea Quartet fundat a Anglaterra, l’espanyol Cuarteto Quiroga i el jove Aris Quartett d’Alemanya (BBC New Generation Artist 2018-2020 i ECHO Rising Star Artist 2020-2021). També hi seran presents quartets de caràcter més innovador i exploradors de llenguatges musicals diversos, més enllà de la clàssica i la contemporània, com l’americà Jack Quartet, l’italià Quartetto Maurice i el francès Quatuor Ébène, amb ganes d’innovar i d’explorar gèneres diferents com el jazz i el crossover. També formen part del programa dos quartets catalans més, el Cosmos Quartet, una formació jove d’una excepcional maduresa, i el Quartet Atenea, un prometedor quartet de corda emergent.

            I completa el programa, com no podia ser de cap altra manera, el quartet amfitrió d’aquesta Biennal, el Quartet Casals, que enguany celebra el seu rutilant 25è aniversari, i si hom ha asseverat que un quartet de corda és un camp de batalla on combaten les personalitats particulars de cada intèrpret i tot allò que estan disposats a compartir, els membres del Quartet Casals en són els paladins. La seva ja dilatada i guardonada trajectòria els ha convertit en un referent indispensable de la música de cambra a Catalunya, a l’estat espanyol i en l’àmbit internacional, i han aconseguit fer de Barcelona un pol d’atracció de mestres i de joves intèrprets abduïts per la màgia de les seves belles i acurades interpretacions. No debades, el Berliner Zeitung va dir encertadament del Quartet Casals que «només ells poden tocar d’una manera tan perfecta. De nou, doncs, Vera Martínez Mehner, Abel Tomàs Realp, Jonathan Brown i Arnau Tomàs Realp tornaran a demostrar fins a quin punt poden compenetrar-se i compassar-se quatre músics, quatre sensibilitats, quatre instruments, fins a tocar-nos profundament les cordes de la nostra pròpia emoció. Si el filòsof Plotí del segle III hagués pogut escoltar-los i veure’ls en directe bé diria d’ells que «tot respira alhora».

            La primera Biennal fou una pedra fundacional. En aquesta segona edició, l’edifici d’aquesta esperada fita musical a la ciutat de Barcelona comença a guanyar altura, i esperem que res no l’aturi d’elevar-se cada dos anys cada vegada més amunt, amb l’impuls que li atorga L’Auditori de Barcelona i la generositat que enguany s’expressa amb un seguit d’activitats que depassen el marc d’aquest recinte –sessions en col·laboració amb el programa social Musethica a l’ESMuC, dos programes a la Filmoteca de Catalunya i una sessió que mescla poesia i música a l’Ateneu Barcelonès. Si la música dorm als dits dels intèrprets com el foc al cap dels mistos, al públic d’aquesta segona Biennal només l’esperen flames.

Manuel Forcano, poeta